Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.01 20:05 - Що е то функционалност и как се постига тя?
Автор: functionalpowerfit Категория: Спорт   
Прочетен: 1806 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 16.03 08:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Здравейте ! Днес ще разгледаме понятието функционалност и как я тълкуваме ние, как се тълкува масово от хората и какво е всъщност тя? Напоследък много треньори налагат тази дума в речника си. Тя набра популярност покрай така нашумелия в Америка, а вече и в Европа и в целия останал свят - "Кросфит( Crossfit).

Тази статия не е за да оплюва кросфита или пък да го величае, а за да разтълкуваме всички твърдения покрай стиловете в кондиционните тренировки. Много автори на различни статии напоследък използват думата функционалност и масово спекулират с нея. Но какво всъщност означава да си функционален? В общ план това значи да притежаваш баланс от основните физически качества за един спортуващ здрав човек. А те са:

Сила, издръжливост (аеробна и силова), бързина, координация (сръчност и ловкост) и така желаната и важна гъвкавост. Независимо дали сте професионален спортист или просто спортуващ любител никога не пренебрегвайте нито едно от тези качества! Да си функционален означава да постигнеш оптимален баланс от ези основни и важни качества. Ето няколко примера:

Ако покривате теста на Купър с отличен резултат, но неможете да направите над 10 хубави чисти набирания това не ви прави функционален. Или ако вдигате от лежанка два пъти личното си тегло но в същото време не можете да избягате 1000 м. за по малко 5 минути това също означава ,че не сте функционален. Тези примери са за професионални спортисти и не трябва да бъдат критерии за вас, вашата функционалност е вашият собствен баланс.
Мога да дам още много примери но тези бяха само за ориентир. Защо е толкова важно да сме функционални? В началото на спортната си кариера, аз заклеймих развитието на всички друго освен силовите тренировки. Както всеки начинаещ аз правех грешки в името на една единствена цел - да развивам силовите си качества. Не правех стречинг и с времето започнах да губя гъвкавостта си което влоши техниката на изпълнение на упражненията ми, не тренирах кардио-респираторната си система. От една елемнтарна серия клякане се задъхвах като след максимален спринт. Това забавяше възтановяването ми между сериите, излишно се удължаваше тренировката ми и влошаваше качество и. Така и резултатите ми започнаха да претърпяват застой. Реших да променя тренировъчната си методика.

Започнах да загрявам по-добре преди тренировка, правех динамичен стречинг преди и статичен такъв след всяка тренировка. Отделях специално време за кардио тренировки, подобрих издръжливостта си и започнах да правя по интензивни силови тренировки. Резултатите не закъсняха. При много по-ниско лично тегло аз преодолявах по-големи тежести, изморявах се по -трудно, подкожните мазнини намаляха с над 20% , което доведе и до по естетичен външен вид. Тогава осъзнах колко е важно всъщност да си функционален и колко е важно това независимо дали си професионален спортист гонещ резултати в даден спорт или просто спортуваш за здраве. След като започнах да се занимавам с треньорска дейност, реших да предам знанията и опита сина своите клиенти, резултатите им бяха на лице и те останаха с мен и до ден днешен в продължение на над 8 г. повечето от тях продължават да следват тренировъчния ми план и да тренират с мен.
До тук всичко изглежда просто, развиваш качествата си и ставаш функционален. Но главният въпрос е как точно да стане това? Ние хората сме уникални и всеки един от нас е различен, съответно всеки има нужда от индивидуален подход в методиката на тренировките и в изпълнението на упражненията. Няма как да накараш един 50 годишен мъж да прави изхвърляне с щанга или пък една жена да вдига от лег собственото си тегло, ако не е професионален спортист. За това така както физическите качества не са едно или две така и методиките на тяхното подобряване не са една или две. Нека кажем за няколко думи за основните тенденции в тренировкте и враждата между тях. Това са класическите фитнес тренировки и нашумелите на скоро кросфит или така наречените кондиционни тренировки.
Коя е по-добрата и коя ще ни направи функционални, може ли изобщо стандартния фитнес да ни направи такива? Отговора е и двете са добри в зависимост как и при кого се прилагат. Като човек изпитал на гърба си почти всичко в тази сфера смея да твърдя, че и двете методики имат свойте ползи и могат да бъдат не до там толкова добри.

Да започнем с кондиционните тренировки. Поради нашумялата популярност те са все по предпочитани от голяма голяма част от тъй наречените клубове изповядващи тази може да се каже вече и религия. Набляга се на базови многоставни упражнения ангажиращи много мускулни групи. Голям енергиен и калориен разход, при който границата с преразход е много тънка и не всеки треньор, а да не говорим за спортуващ знае къде е тя. С цел атрактивност се правят сложни упражнения взаимствани от олимпийските спортове, гимнастика, вдигане на тежести, лека атлетика и т.н. Това определено не е за всеки, а най-вече за спортуващ любител, който просто иска да подобри своята функционалност. Приложени разумно обаче, тези упражнения наистина биха дали резултат. За това тази методика има място в развитието на вашата функционалност но не и приложена на своя глава или оставена в ръцете на някой ламтящ за пари треньор.

Потърсете някой отговорен, опитен и образован треньор. С доказани постижения в тази сфера, а не някой самозванец. В нашия екип разполагаме с такива и с радост бихме се заели с тази мисия. Ето една такава примерна тренировка изпълнена от нашия треньор Лариса Асенова.

https://www.youtube.com/watch?v=0CCNsgCuYkM

 Идва ред и на класическия фитнес и въпроса възможно ли е изобщо това нещо да ни направи функционални? Повечето от вас асоциират фитнеса и фитнес тренировките с професионалния бодибилдинг, а това е грешка. Въпреки, че не малка част от културистите и силовите атлети са също функционални, това се дължи на факта, че те наистина полагат усилия да бъдат такива и не пренебрегват баланса между физическите качества. Но да се върнем на методиката. Повечето от начинаещите любители като отидат в кварталния фитнес за първи път са като в "небрано лозе" лозе и се озъртат и притесняват от обстановката. Обикновено се лепват за някой кардио уред или машина и не се откъсват докато не си тръгнат. Това е само загуба на време и наистина би могло да направи престоя ви във фитнеса скучен и дори неприятен. За това е хубаво да отидете с предварително подготвен тренировъчен план, който да следвате стриктно. А най-добре това да се осъществява от професионалист до вас.
Фитнес упражненията изпълнявани с правилна интензивност, комбинирани по правилния начин допълнени с кардио упражнения, стречинг биха били чудесен начин за подобряване на вашата функционалност. Освен това повечето от тези упражнения са доста по-щадящи тялото и организма.
Направени в интензивна кръгова тренировка те биха могли да бъдат не по-малко кондиционни от кондиционните тренировки.

Ето защо не трябва да отричаме нито едната нито другата методика, а трябва да извлечем най-доброто от тях. Нашата мисия във Funcional Polwer Fit (FPF) е точно това. Кое точно да изберете е само ваш избор, ние сме готови да предоставим всичко в най-добрия му вид за вас.

Надявам се анализа ми около функционалността да ви е бил интересен и полезен. Статията изготви Васил Янчев, благодаря за вниманието!





Тагове:   fitness,   crossfit,   streching,   endurance,   strenght,


Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: functionalpowerfit
Категория: Спорт
Прочетен: 11072
Постинги: 19
Коментари: 0
Гласове: 3
Архив
Календар
«  Октомври, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031